5.ročník
Učebné osnovy
Charakteristika predmetu
Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.
Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.
Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.
Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.
Ciele učebného predmetu
Cieľom vyučovania informatiky na 2. stupni ZŠ je sprístupniť základné pojmy a techniky používané pri práci s údajmi a pri tvorbe algoritmov a výpočtových procesov. Podobne ako matematika aj informatika v spojení s informačnými technológiami vytvára platformu pre všetky ďalšie predmety. V predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.
Výchovno-vzdelávací proces na 2. stupni základnej školy smeruje k tomu, aby žiaci:sa oboznámili s pojmami údaj a informácia, s rôznymi typmi údajov, s ich zbieraním, uchovávaním, zobrazovaním, spracovaním a prezentovaním.
rozumeli pojmom algoritmus a program (formálny zápis automatizovaného spracovania údajov);
sa oboznámili so systémami na spracovanie údajov – z pohľadu ich architektúry (počítač, prídavné zariadenia, médiá, komunikácie) a logickej štruktúry (napr. operačný systém);
si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa efektívne vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;
nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (t. j. schopnosť realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém), rozvíjali si formálne a logické myslenie, naučili sa viaceré metódy na riešenie problémov.
rozvíjali si svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, verejne so skupinou o ňom diskutovať a referovať);
rozvíjali si svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritickosť a snažili sa o sebavzdelávanie;
naučili sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky.
Výchovné a vzdelávacie stratégie na rozvoj kľúčových spôsobilostí (kompetencií)
Základné predmetové kompetencie (spôsobilosti)
Žiaci sa naučia pochopiť a pracovať :s informáciami, ktoré budú schopní
prezentovať v pútavej forme,
podať vo forme prezentácie,
overovať a hľadať zdroj,
preposielať ďalej vo forme pošty či okamžitej správy,
s IKT, pomocou ktorých
spoznajú presné určenie a parametre jednotlivých komponentov
pochopia princípy programovania a algoritmizácie
Komunikatívne a sociálno interakčné spôsobilosti
Pre vytváranie a rozvíjanie kľúčovej komunikačnej kompetencie sú využívané stratégie, ktoré majú žiakom umožniť:rozvoj využívania IKT pre kvalitnú a účinnú komunikáciu
kriticky hodnotiť informácie (časopis, internet, diskusné skupiny, maily)
správne interpretovať získané fakty
Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti
Pre vytváranie a rozvíjanie kľúčovej kompetencie k učeniu sú využívané stratégie, ktoré
majú žiakom umožniť:efektívnu prácu s počítačom a Internetom,
skupinovú prácu na diaľku,
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých
Schopnosť tvorivo riešiť problémy
Pre vytváranie a rozvíjanie kľúčovej kompetencie k riešeniu problémov sú využívané
stratégie, ktoré majú žiakom umožniť:rozvoj kritického myslenia a logického uvažovania,
vytváranie vlastných názorov na problémové situácie,
hľadanie variantov riešenia problémov a overovanie správnosti riešenia,
vyhľadávať informácie vhodné k riešeniu problému, hľadať ich zhodné, podobné a odlišné znaky,
samostatne riešiť problémy; voliť vhodné spôsoby riešenia,
obhajobu vlastných postojov a rozhodnutí.
Metódy a formy práce
Vyučovanie informatiky sa uskutočňuje v počítačovej učebni formou cvičení, trieda sa delí na skupiny podľa počtu počítačov max. do 17 žiakov. Na prvej hodine v ročníku sa majú žiaci oboznámiť so zásadami a pravidlami bezpečnosti práce a s organizáciou práce v laboratóriu. Na dodržiavanie ergonomických zásad je potrebné upozorňovať žiakov priebežne, nielen na prvej hodine.
Vo vyučovaní sa treba zamerať na vysvetľovanie základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie, aby sa učivo neredukovalo len na používateľskú úroveň poznatkov. Pri vyučovaní si treba uvedomiť obťažnosť vysvetľovania istých abstraktných, resp. matematických pojmov.
V škole sa môže používať len legálne nadobudnutý softvér. Je neprípustné, aby sa vo vyučovaní používal, resp. predvádzal softvér nadobudnutý porušením licenčných a autorských práv. Tým by sa nemohol dosiahnuť jeden zo základných výchovných princípov a tiež jeden zo všeobecných cieľov informatiky – naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo. Predmet informatika musí vychovávať právne vedomie v súvislosti s IKT. Preto je potrebné so žiakmi viesť diskusie o autorských právach, o ochrane pred vírusmi, o bezpečnosti na internete a pod. a upozorniť ich na túto problematiku nielen v určených hodinách, ale aj priebežne počas šk. roka.
Optimalizácia procesu vyučovania si vyžaduje vzhľadom na rýchly vývoj informačných technológií, aby učiteľ neustále študoval nové trendy v predmete, navštevoval semináre, konferencie, prednášky, zúčastňoval sa školení, sledoval odborné a pedagogické publikácie. Tieto okolnosti podmieňujú požiadavku, aby učiteľ absolvoval školenia odborného a pedagogického charakteru každoročne.
Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti a činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kľúčových kompetencií žiakov.
Na vzbudenie záujmu žiakov o učebnú činnosť možno využiť motivačné metódy, ako je motivačné rozprávanie (citové približovanie obsahu učenia), motivačný rozhovor (aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov), motivačný problém (upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému), motivačnú demonštráciu ( vzbudenie záujmu pomocou, ukážky).
Expozičné metódy: vysvetľovanie (logické systematické sprostredkovanie učiva), rozhovor (verbálna komunikácia formou otázok a odpovedí) beseda (riešenie aktuálnych otázok celým kolektívom). Významné miesto majú problémové metódy, ku ktorým patrí heuristická metóda (učenie sa riešením problémov založenom na vymedzení a rozbore problému, tvorbe a výberu možných riešení a vlastnom riešení) a projektová metóda (riešenie projektu, komplexná praktická úloha, problém, téma, ktorej riešenie teoretickou aj praktickou činnosťou vedie k vytvoreniu určitého produktu). Odporúča sa zvýšiť dôraz na prácu s knihou a textom (čítanie s porozumením, spracovanie textových informácií, učenie sa z textu, orientácia v štruktúre textu, vyhľadávanie, triedenie, využívanie podstatných informácií), samostatné učenie prostredníctvom informačnej a komunikačnej techniky a experimentovanie (samostatné hľadanie, skúšanie, objavovanie).
Z aktivizujúcich metód je vhodná diskusia (vzájomná výmena názorov, uvádzanie argumentov, zdôvodňovaní za účelom riešenia daného problému), kooperatívne vyučovanie (forma skupinového vyučovania založená na vzájomnej závislosti členov heterogénnej skupiny).
Fixačné metódy sú neoddeliteľnou súčasťou vyučovania, napr. metódy opakovania a precvičovania, (ústne a písomné opakovanie, opakovanie s využitím učebnice a inej literatúry, domáce úlohy). Z organizačných foriem sa uplatňuje vyučovacia hodina (základného, motivačného, expozičného, fixačného, aplikačného, diagnostického typu).
Formy práce
metodické formy:rozprávanie,
objasňovanie,
rozhovor, diskusia,
zostavenie plánu,
postup činnosti,
ukážky riešenia
úloh, samostatné
štúdium
sociálne formy:frontálne,
individuálne,
skupinové
vyučovanie
organizačné formy
vyučovacia hodina,
projekty, domáca
práca
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Navrátil, P.: Informatika a výpočetní technika KOMPENDIUM: Computer Media, 2006
J.,Řezníček, P.: Informatika pro základní školy 1. Praha: ComputerPress, 2004.
Microsoft Office Powerpoint –Základní dovednosti. Brno: ComputerPress 2004
Blaho, Kalaš Tvorivá informatika - Prvý zošit z programovania + CD CD-2005-5665/8772-1:09
Varga, Hrušecká Tvorivá informatika - Prvý zošit s internetom CD-2006-11016/26870-2:092
Salanci Tvorivá informatika - Prvý zošit o obrázkoch + CD CD-2005-3046/28747-23:092
Blaho, Salanci Tvorivá informatika - Prvý zošit o práci s textom + CD CD-2007-14051/28982-1:092
Kalaš, Winczer Tvorivá informatika - Informatika okolo nás CD-2007-15414/32261-2:092
Kalaš a kol. Tvorivá informatika. Prvý zošit o práci s číslami + CD
Kalaš a kol. Tvorivá informatika. Druhý zošit s internetom
Dataprojektor, PC, s pripojením na internet, fotoaparát, tlačiareň, skener, mobil, reproduktory, fotografie, ppt prezentácie
www.infovek.sk
www.google.sk
www.wikipedia.sk
www.icq.com
www.msn.com
www.miranda-im.org
www.meebo.com
www.pokec.sk
http://www.sgpsys.com
http://imagine.infovek.sk
http://user.edi.fmph.unib
a.sk/tomcsanyiova/Imag
ineTutorial/index.html
www.zbierka.sk
www.ifpi.sk
http://www.minv.sk/
Obsah vzdelávania
Vzdelávací obsah informatiky v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť
tematických okruhov:
Informácie okolo nás
Komunikácia prostredníctvom IKT
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
Princípy fungovania IKT
Informačná spoločnosť
Informácie okolo nás
je kľúčové aj pre nižšie sekundárne vzdelávanie. Pojem informácia, typy informácií (textová, multimediálna, atď.), aplikácie na spracovávanie špecifických informácií sú veľmi dôležité pre pochopenie mechanizmov pri riešení najrôznejších problémov pomocou, resp. prostredníctvom IKT. Žiaci by sa už od prvej triedy mali učiť pracovať so základnými počítačovými aplikáciami, aby
vedeli základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,
vedeli vytvárať jednoduché tabuľky a grafy,
získali ďalšie zručnosti kreslenia v grafickom prostredí a spracovávaní grafických informácií,
porozumeli nahrávaniu a prehrávaniu zvukov a videí,
prostredníctvom didaktických hier, edukačných prostredí a encyklopédií pochopili využitie IKT v iných predmetoch,
pomocou IKT dokázali realizovať čiastkové úlohy a výstupy z projektového vyučovania.
Pojmy:
typy informácií, reprezentácia, bit, bajt
formátovanie textu, nadpisy, odrážky, obrázky v texte
grafická informácia, fotografia, animácia
informácie v tabuľkách, bunka, vzťahy medzi bunkami, grafy
úprava zvukov, hudobný formát, prehrávanie a vytváranie videa
prezentácia, snímka, prezentačný program, prezentácia na webe
encyklopédia, odkazy
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
vytvorenie plagátu, vizitky, pozvánky
úprava fotografií, koláž, texty v obrázkoch
vytvorenie alebo prerozprávanie príbehu ako prezentácia
hľadanie slova, pojmu v tabuľke, v dokumente, v encyklopédii, hľadanie titulu v elektronickej knižnici
edukačné prostredia pre iné predmety (napr. dynamická geometria, fyzikálne experimenty, práca s mapami, trenažéry pre cudzí jazyk)
Obsahový štandard
Typy informácií, reprezentácia, bit, bajt. Formátovanie textu, nadpisy, odrážky, obrázky v texte. Grafická informácia, fotografia, animácia. Informácie v tabuľkách, bunka, vzťahy medzi bunkami, grafy. Úprava zvukov, hudobný formát, prehrávanie a vytváranie videa. Prezentácia, snímka, prezentačný program, prezentácia na webe. Encyklopédia.
Výkonový štandard
Žiak
Dokáže vytvoriť plagát, vizitku, pozvánku.
Vie upraviť fotografiu, koláž, texty v obrázkoch.
Dokáže graficky prezentovať výsledky prieskumu
Dokáže vytvoriť prezentáciu a pozná zásady správneho prezentovania.
Dokáže hľadať slovo, pojem v tabuľke, v dokumente, v encyklopédii.
Dokáže hľadať titul v elektronickej knižnici.
Pozná edukačné prostredia pre iné predmety (napr. dynamická geometria, fyzikálne experimenty, práca s mapami, trenažéry pre cudzí jazyk)
Komunikácia prostredníctvom IKT
sa venuje využitiu nástrojov internetu na komunikáciu na vlastné učenie sa a aj na riešenie školských problémov, na získavanie a sprostredkovanie informácií. Žiaci
by sa mali naučiť pracovať s elektronickou poštou,
by mali pochopiť spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete,
by mali získať základné vedomosti o priamej komunikácii prostredníctvom IKT (rozhovory, okamžité správy),
by mali poznať niektoré základné postupy pri využívaní internetu v informačnej spoločnosti (cestovný poriadok, mapy, internetový obchod),
by si mali uvedomovať bezpečnostné riziká pri práci s internetom.
Pojmy:
elektronická pošta, adresár príjemcov, príloha správy
webová adresa, katalógy, portály, vyhľadávače
rozhovor (chat), okamžitá správa (ICQ)
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
formátovanie emailovej správy
školský web, weby inštitúcií, edukačný portál, vyhľadávanie pomocou google
rozhovor (chat) so spolužiakmi v triede, okamžité správy so spolužiakmi a učiteľom
prechádzanie a hľadanie v internetovom obchode (knihy, filmy, hudba, elektronika, hračky).
Obsahový štandard
Interaktívna a neinteraktívna komunikácia. Adresár príjemcov, príloha správy. Webová adresa, katalógy, portály, vyhľadávače.
Výkonový štandard
Žiak
Dokáže poslať emailovú správu s prílohou, plnohodnotne využíva možnosti poštového klienta, pozná správnu formu správy.
Pozná školský web, vyhľadávanie informácií na internete pomocou vyhľadávacích strojov a katalógov.
Vie používať niektorý z nástrojov na interaktívnu komunikáciu, pozná nástroje netikety.
Pozná online služby e-spoločnosti
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
sa žiaci zoznámia so špecifickými postupmi riešenia problémov prostredníctvom IKT. Zoznámia sa s pojmami ako algoritmus, program, programovanie. Najväčším prínosom tohto okruhu bude to, že žiaci získajú základy algoritmického myslenia a schopnosť uvažovať nad riešením problémov pomocou IKT. Naučia sa uvažovať nad rôznymi parametrami efektívnosti rôznych riešení problémov, naučia sa rôzne postupy a mechanizmy pri riešení úloh z rôznych oblastí.
Pojmy:
postup riešenia, etapy riešenia problémov
programovací jazyk, elementárny príkaz, postupnosť, procedúra, cyklus
zložitosť riešenia problému
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
v detskom programovacom prostredí riešenie úloh s opakovaním nejakých činností, zoskupovanie častí riešenia do procedúr
porovnanie času trvania rôznych riešení problému
Obsahový štandard
Postup riešenia, formálny zápis riešenia, etapy riešenia problémov. Programovací jazyk, elementárny príkaz, postupnosť, cyklus, procedúra, parametre, premenná, hodnota, priradenie. Zložitosť riešenia problému.
Výkonový štandard
Žiak
Dokáže zapisovať a interpretovať postupy do formálneho zápisu (napríklad zápis matematických algoritmov, algoritmus na jednoduché zašifrovanie textu)
Demonštruje v detskom programovacom prostredí riešenie úloh s opakovaním nejakých činností, zapamätávanie výpočtov do premenných, zoskupovanie častí riešenia do procedúr
Dokáže porovnať čas trvania rôznych riešení problému
Princípy fungovania IKT
sa venuje popisu a pochopeniu mechanizmov informačných a komunikačných technológií. Žiaci by sa mali zoznámiť s princípmi fungovania
jednoduchého hardvéru,
rôznych oblastí určenia softvéru,
úlohami operačných systémov (napr. práca so súbormi a priečinkami),
lokálnej siete a internetu.
Pojmy:
vstupno/výstupné zariadenia, skener
oblasti aplikácií softvéru
operačný systém, používateľ, prihlasovanie do systému, správca úloh
priečinok, disk, CD, usb-pamäťový kľúč, archív
lokálna sieť, zdieľanie súborov v triede
princípy fungovania internetu, adresa, doména, IP, http, ftp, smtp
formáty súborov
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
porovnávanie periférií podľa ich určenia a kapacít
práca so skenerom, jednoduché princípy fungovania skenera
naštartovanie operačného systému, prihlásenie a odhlásenie používateľa
spúšťanie naraz viac aplikácií, sledovanie behu aplikácií v správcovi úloh
ukladanie informácií na rôzne média, porovnanie kapacít a rýchlosti ukladania
vytváranie archívov, výber z archívu, rozbaľovanie archívu
práca so súbormi v lokálnej sieti triedy
logické princípy fungovania internetu, zisťovanie IP čísla počítača
skúmanie rozdielov rôznych formátov súborov
Obsahový štandard
Hardvér, softvér. Oblasti aplikácií softvéru. Formáty súborov. Operačný systém, používateľ, prihlasovanie do systému, správca úloh. Priečinok, disk, CD, usb-pamäťový kľúč, archív. Lokálna sieť, zdieľanie súborov v triede. Princípy fungovania internetu, adresa, doména, IP, http, ftp, smtp.
Výkonový štandard
Žiak
Pozná určenie, parametre periférií,
Dokáže spúšťať naraz viac aplikácií
Pozná ukladanie informácií na rôzne média, vie porovnať kapacitu
Dokáže vytvoriť kompresiu, dekompresiu údajov.
Dokáže vykonať zálohovanie údajov.
Dokáže pracovať v lokálnej sieti.
Pozná logické princípy fungovania internetu, dokáže zistiť IP číslo počítača.
Pozná formát a typy súborov.
Informačná spoločnosť
sa nachádza v prieniku informatiky a občianskej výchovy. Zaoberá sa etickými, morálnymi a spoločenskými aspektmi informatiky.
Oboznamuje s možnými rizikami a metódami na riešenie týchto rizík. Žiaci by mali
sa oboznámiť s využitím IKT v najrôznejších oblastiach znalostnej spoločnosti,
pochopiť, že používanie IKT si vyžaduje kritický a zvažujúci postoj k dostupným informáciám,
viesť k zodpovednému používaniu interaktívnych médií – rozumieť rizikám, ktoré sa tu nachádzajú.
Pojmy:
informačné technológie vo vedomostnej spoločnosti
riziká technológií, vírusy, antivírusové programy, hackeri
zásady bezpečnosti
platnosť, správnosť informácií, nebezpečný obsah
licencie programov, legálnosť používania, freeware, shareware
legálnosť použitia obrázkov a textov z internetu
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
ako pomáhajú počítače v praktickom živote a živote spoločnosti, ukážky jednoduchých aplikácií
ako vznikajú a ako sa šíria počítačové vírusy, ako sa odhaľujú a odstraňujú
kto, prečo a ako pácha počítačovú kriminalitu, čo môže spôsobiť
rozdiel v používaní a šírení rôznych programov z pohľadu legálnosti
diskusia na tému používania obrázkov, textov a hudby stiahnutých z internetu, autorské práva
Obsahový štandard
Informačné technológie v znalostnej spoločnosti. Riziká technológií, vírusy, antivírusové programy. Zásady bezpečnosti. Platnosť, správnosť informácií, nebezpečný obsah. Licencie programov, legálnosť používania, freeware, shareware. Legálnosť použitia obrázkov a textov z internetu.
Výkonový štandard
Žiak
Pozná využitie informačných a komunikačných technológií v znalostnej spoločnosti (bankovníctvo, zdravotníctvo, doprava, umenie... ).
Chápe ako sa šíria počítačové vírusy, ako sa odhaľujú a odstraňujú, pozná spôsoby bezpečnosti na internete a ochrany počítača.
Pozná riziko počítačovej kriminality a jej dopady.
Dokáže posúdiť spoľahlivosť získaných informácií.
Vie čo sú autorské práva, legálny a nelegálny softvér, pozná rozdiel v používaní a šírení programov s rôznymi stupňami licencií.
Z prierezových témsa v predmete realizujú najmä Osobnostný a sociálny rozvoj (bezpečnosť na internete, zásady správania na internete...), Ochrana života a zdravia a Tvorba projektu a prezentačné zručnosti.
Z medzipredmetových vzťahov
sa v predmete realizujú Slovenský jazyk a literatúra (textový editor), Matematika (tabuľkový editor, riešenie algoritmov, algoritmické riešenie), Výtvarná výchova (grafický editor), Technika (hardware).
V 5. ročníku je učivo rozdelené nasledovne:
Úvod do vyučovania Informatiky 5. ročníka (1 hod)
Tematický okruh: Informácie okolo nás (22 hod)
Pojmy: grafika, grafický editor, animácia, koláž (1 hod)
Rastrová grafika - popis editora (1 hod)
Panel nástrojov (1 hod)
Práca s časťou obrázku – výber, presúvanie, kopírovanie, otočenie, veľkosť (1 hod)
Text v obrázku (1 hod)
Vektorová grafika – popis editora (1 hod)
Panel nástrojov (2 hod)
Práca s časťou obrázku (1 hod)
Tvorba vlastných práca (2 hod)
Prezentovanie vlastných prác (1 hod)
Práca s klávesnicou – veľké malé písmená (1 hod)
Formát písma, textu (1 hod)
Automatické štýly – nadpisy, odrážky (1 hod)
Práca s časťou textu – výber, kopírovanie, presúvanie, mazanie, vyhľadávanie, nahradenie (1 hod)
Obrázky v texte (2 hod)
Úprava textu – odsek (1 hod)
Tvorba vlastných prác (2 hod)
Prezentovanie vlastných prác (1 hod)
Tematický okruh: Komunikácia prostredníctvom IKT (3 hod)
WWW adresa, práca s konkrétnymi stránkami (1 hod)
Vyhľadávanie na internete (2 hod)
Tematický okruh: Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie (0 hod)
Tematický okruh: Princípy fungovania IKT (6 hod)
Pojmy: hardvér, softvér, priečinok (adresár), súbor, aplikácia (1 hod)
Hardvér, vstupno/výstupné zariadenia (1 hod)
Práca so skenerom (1 hod)
Práca s CD/DVD, USB – kľúčom (1 hod)
Operačný systém (2 hod)
Tematický okruh: Informačná spoločnosť (1 hod)
Bezpečnosť na Internete
Autorské práva, licencie, počítačová kriminalita
Spôsob hodnotenia predmetu
Vzdelávacie výsledky žiakov sa hodnotia slovne a klasifikujú. Dôležitým bude hodnotenie vzťahu žiaka k činnostiam na hodinách a domácej prípravy. Hodnotenie a klasifikácia žiaka sa bude uskutočňovať ako priebežné hodnotenie a celkové hodnotenie. Využívať sa bude hlavne pochvala, povzbudenie, sebahodnotenie, hodnotenie iných. Pri hodnotení vzdelávacích výsledkov žiakov sa bude zohľadňovať schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky získané pri praktických činnostiach. Pri hodnotení vzdelávacích výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon.
Úroveň kombinovaných verbálnych, písomných, grafických prejavov a komunikatívnych zručností bude kontrolovaná a hodnotená prostredníctvom prezentácie projektov podľa kritérií na základe vzájomnej dohody učiteľov.
Informatika
- veda zaoberajúca sa informáciami, ich získavaním, spracavaním, vytváraním, prenosom. Pritom využíva výpočtovú techniku (počítač, kamera, tlačiareň...).
Počítač (PC)
- je zariadenie pracujúce s informáciami.
I. Hardvér (HW)
- technické vybavenie počítača (súčiastky) a počítačové vybavenie počítača.
1. Myš - slúži na ovládanie počítača
vstupné zariadenie
2. Klávesnica - je určená na vkladanie znakov (písmen, čísiel) a ovládanie počítača
vstupné zariadenie
a) funkčná
b) alfanumerická
c) na pohyb kurzora
d) numerická
3. Monitor - slúžiaci na zobrazovanie textových a grafických informácií
výstupné zariadenie
a) CRT (starý, veľký)
b) LCD (nový, úzky)
4. Základná systemová jednotka - počítač
a) základná doska - pripájajú sa k nej všetky ostatné zariadenia
b) procesor (mirkoprocesor CPU) - mozog počítača, riadi všetky zariadenia
c) pamäť (RAM) - sú v nej uložené všetky bežiace procesy (to čo máme zapnuté)
d) pevný disk (harddisk, HDD) - úložný priestor počítača
e) grafická, zvuková, sieťová ... karta - zariadenie na zobrazovanie, prehrávanie zvuku, pripojenie k internetu...
f) CD/DVD mechanika - zariadenie na čítanie a zapisovanie CD/DVD diskov
g) čítačka pamäťových kariet - zariadenie na čítanie, zapisovanie z pamäťových kariet
h) zdroj (napájanie) a chladenie - slúži na pripojenie k el. energii a ochladzovanie PC
.....
5. Tlačiareň - slúži na tlač predovšetkým papierových informácií (prenos z počítača na papier)
výstupné zariadenie
a) atramentová
b) laserová
6. Skener - slúži na digitalizáciu hlavne papierových informácií (prenos z papiera do počítača)
vstupné zariadenie
7. Reproduktory
výstupné zariadenie
8. Mikrofón
vstupné zariadenie
9. Slúchadla
výstupné zariadenie
10. Tablet - ovláda kurzor, pohybom myšky (pera) po špeciálnej podložke
vstupné zariadenie
11. Touchpad - nachádza sa v notebooku, nahrádza myš, kurzor sa ovláda pohybom prsta pritlačeného o snímaciu plochu.
vstupné zariadenie12. Joystick
vstupné zariadenie
13. ....... iné Test - Hardvér
II. Softvér (SW)
- programové vybavenie počítača
Program
- nástroj (zoznam príkazov, nástrojov) na tvorbu, úpravu, prehrávanie, ... obrázkov, textov, hier, ....
Operačný systém (OS)
- program, ktorý spravuje (riadi) ostatné programy, spolupracuje s hardvérom (spracúva vstupy a výstupy)
- Windows (3.11, 95, 98, 2000, ME, XP, Vista, 7), Linux (Mandrake, Mandriva, Ubuntu, RedHat, OpenSusse, Debian...)
Windows Linux
Antivírus
- chráni PC od vírusov = počítačová choroba (zámená písmeniek, pomalý počítač, ..)
- NOD32, AVG, AVAST,....
NOD32 AVG AVAST
Grafický editor
- program na vytváranie a úpravu obrázkov (fotiek)
- SKICÁR (Maľovanie), TUXPAINT, GIMP, INKSCAPE, ADOBE PHOTOSHOP, ILLUSTRATOR, CORELDRAW
Textový editor/procesor
- program na vytváranie a úpravu textov (článkov)
- Poznámkový blok (NOTEPAD), Wordpad, Microsft Word, OpenOffice Writer,
Zvukový editor / player
- program na vytváranie, úpravu a nahrávanie zvukov a pesničiek (player - len prehráva pesničky)
- Audacity, Windows média player, Winamp,